Czy artyści dostaną tantiemy za “Wielką Wodę”? Czyli o nowym projekcie zmiany ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt zmiany ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw. W projekcie przewidziano zmiany, które mają m.in. rozwiać dotychczasowe wątpliwości dotyczące przyznania artystom i artystkom uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia (tantiem) za odtwarzanie filmów i seriali w serwisach streamingowych. O problemach związanych z dodatkowym wynagrodzeniem za […]

czytaj więcej →

Instytucje kultury też muszą oszczędzać prąd

Wzrost kosztów zużycia energii elektrycznej to temat niewątpliwie medialny – w odpowiedzi na kolejne podwyżki, ustawodawca zdecydował się na przyznanie odbiorcom energii elektrycznej tzw. dodatku osłonowego (dopłat do prądu) w drodze ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii […]

czytaj więcej →

Zmiana ustawy o fundacjach

Sprawozdania merytoryczne fundacji od 2023 r. będą składane wyłącznie w formie elektronicznej. 31 grudnia upływa termin złożenia właściwemu ministrowi sprawozdania merytorycznego z działalności fundacji za 2021 rok. W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, sprawozdanie powinno zostać złożone w formie pisemnej, przy czym w zależności od ministerstwa, do którego składa się sprawozdanie – w […]

czytaj więcej →

Złoty zając – czy kolor może być chroniony ze względu na wartość handlową?

Producent czekolady Lindt odniósł sukces przed niemieckim Federalnym Trybunałem Sprawiedliwości, który uznał, że złoty odcień opakowania czekoladowego zająca Lindt ma znaczenie handlowe i może być przedmiotem ochrony. To nie pierwszy raz, kiedy ten produkt staje się podstawą dyskusji o zakresie ochrony znaku towarowego. Droga czekoladowego zająca do TSUE Już w 2004 r. producent zgłosił produkt jako […]

czytaj więcej →

Czym są prace B+R i czy mogą nas ocalić przed katastrofą klimatyczną?

W dużym skrócie działalność badawczo-rozwojowa (B+R) polega na poszukiwaniu nowych rozwiązań i technologii w celu tworzenia nowych zastosowań. Choć to pojęcie wydaje się odległe od życia codziennego, to właśnie prace B+R umożliwiają przykładowo opracowanie przeciwciał dla konkretnej choroby, systemy ochrony informacji niejawnych, czy też tworzenie technologii nowych generacji. Te ostatnie mogą mieć szczególne znaczenie ze […]

czytaj więcej →

500 milionów euro kary za brak „dobrej wiary” – za co francuski urząd ukarał Google?

Rekordowo wysoką karę w wysokości 500 milionów euro na amerykańskiego giganta technologicznego nałożył w lipcu francuski urząd ds. konkurencji. Jest to największa grzywna, jaką do tej pory wymierzył urząd.  W 2019 roku we Francji zaczął obowiązywać przepis, który nakłada na Google obowiązek wynagradzania wydawców i agencji prasowych za korzystanie z fragmentów ich treści w sekcji […]

czytaj więcej →

“Straszny film”, Youtube i adresy użytkowników – TSUE o prawie autorskim i ochronie danych osobowych

Nieuprawnione przesłanie filmu chronionego prawem autorskim na platformę internetową stanowi naruszenie prawa autorskiego – to nie ulega wątpliwości. Sukcesy licznych platform streamingowych mogłyby sugerować, że odbiorcy coraz częściej wybierają legalne źródła kultury. Okazuje się jednak, że w dalszym ciągu ogromną popularnością cieszą się serwisy do pobierania tzw. torrentów oraz udostępnianie filmów na portalu YouTube. To właśnie nielegalne udostępnienie filmów […]

czytaj więcej →

Wiedźmin i prawa autorskie – czy Netflix zapomniał o tłumaczu?

Nie minęły trzy lata, odkąd Andrzej Sapkowski zażądał od CD Projekt Red dodatkowych 60 milionów złotych za eksploatację jego praw autorskich do popularnej sagi o Wiedźminie, a już doszło do kolejnego sporu, tym razem wokół ekranizacji powieści przez Netflix. Co ciekawe, nie wszczął go jednak sam autor, a tłumacz – David French, który sześć powieści […]

czytaj więcej →

Polska niepokoi się o wolność słowa – czy przepisy unijnej dyrektywy mogą naruszać Kartę Praw Podstawowych?

W maju 2019 roku Polska wniosła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę, w której domagała się uznania art. 17 dyrektywy 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, znanej szerzej jako “Dyrektywa o prawach autorskich” albo wśród jej przeciwników – „ACTA 2”, za nieważną. Co takiego jednak nie spodobało się Polsce […]

czytaj więcej →